lauantai 5. marraskuuta 2016

VERKOSTOITUMINEN EI OLE HOTTIA, SE ON MUST

Kuka tahansa voi verkostoitua. Siihen vaaditaan vain, että olet valmis ja kiinnostunut tapaamaan uusia ihmisiä. LinkedIn viimeistelee yhteydet.

Kaikki meistä eivät ole yltiösosiaalisia, eikä tarvitse ollakaan. Sosiaalinen media mahdollistaa tänä päivänä paljon ja myös monenlaisia kohtaamisia. Itse olen huomannut, että paras kombo syntyy, kun tavattu ihminen liitetään omiin verkostoihin myös somessa, esimerkiksi LinkedInissä. Tämä varsinkin, jos kyse on työhön tai jonkin alan asiantuntijuuteen liittyvästä kontaktista. 

Ja mitä nopeammin tapaamisen jälkeen, sen parempi.

Käyntikortti on kiva, LinkedIn parempi

Itse olen aktiivinen liittämään ihmisiä LinkedIn-verkostooni. Puhelu, sähköpostiyhteys, messuilla tai tapahtumissa vaihdettu muutama sana, koulutustilaisuuden osallistuja: mikä tahansa kohtaaminen herättää minussa verkostoitujabongarin. 


Kuva löytyy Pinterestistäni
En silti kerää kontakteja määrän vuoksi. Myös ihminen ja hänen taustansa kiinnostavat minua. Toki myös se, voiko tämä ihminen olla minulle tai voinko minä olla hänelle jossain toisessa tilanteessa avuksi. Siksihän sitä verkostoidutaan, eikö?

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * 
”Hei. Tapasimme joskus aloittavan yrittäjän verotustilaisuudessa. Toivottavasti yrityksesi on lähtenyt hyvin rullaamaan. Minulla olisi asiakas, joka kaipaisi verkkosivuilleen tekstisisältöä...”
 * * * * * * * * * * *  * * * * * * * * * * * 

Tuollainen sähköposti tulla tupsahti minulle hiljattain. Viestin lähettäjän nimi ei heti sanonut mitään, mutta muistin tämän ihmisen oikein hyvin. Istuimme kyseisessä verottajan tilaisuudessa vierekkän auditorion penkkirivillä ja vaihdoimme hyvät päivät lyhyesti esittäytyen. Kyselin häneltä itse tarkastikin hänen tekemisiään, sillä uunituoreena viestintäyrittäjänä graafisen alan osaaja, web-suunnittelija ja visualisti kiinnosti minua oman alihankintaverkostoni osana. Nähtävästi olin myös kertonut itsestäni riittävästi, koska hän osasi ottaa minuun yhteyttä – reilun kahden vuoden jälkeen. 

I'd like to add you...

Missä tahansa uuden tuttavuuden tapaakin, pidä hänestä kiinni. Liitä hänet rohkeasti itseesi somessa – olet sitten yrittäjä, asiantuntija, oman alasi ammattilainen ja ainakin, jos olet myyjä. Yllätä hänet positiviisesti kontaktoinnillasi.

Ja porkkanana koko hommassa: jonain päivänä saatat tarvita tuon tuttavasi osaamista, tietoja tai taitoja. Tai hän tarvitsee niitä sinulta. 


PS. Verkostoissa on voimaa, joten ollaan yhteyksissä. Ja jos tarvitse koulutusta LinkedInin hyödyntämisessä ja oman profiilin luonnissa - ilmoittelethan itsestäsi. Täällä ollaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti